Тема. Розділові знаки у складному реченні з різними видами зв’язку. Синтаксичний розбір речень
Мета : поглибити знання учнів про складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку, формувати вміння розрізняти види зв’язку у багатокомпонентних складних реченнях, визначати їх ознаки і структуру, правильно розставляти в них розділові знаки ; розвивати творчі та дослідницькі вміння , підвищувати мовленнєву культуру учнів ; сприяти вихованню відчуття краси художнього слова письменників рідного краю.
Тип уроку : урок формування практичних умінь і навиків .
Хід уроку Епіграф: Я тут живу, на добрій цій землі, Де йдуть дощі і дозріває колос… Г. Чубач І. Організаційний момент. З’ясування емоційного стану та готовності учнів до уроку.
Пояснити , чому у слові зв’язок після букви в ставиться апостроф, а у слові свято - не ставиться ?
Експрес- опитування . 1. Які речення називаються складними з різними видами зв’язку ? 2. Яка будова цих речень ? 3. Які види зв’язку бувають у цих реченнях ? 4. На які основні групи поділяються складні речення з різними видами зв’язку ? Наведіть приклади.
Індивідуальні завдання ( робота з картками).
Картка № 1 Завдання. Записати подані речення, поставити потрібні розділові знаки, визначити структуру та вид зв’язку між частинами речення . Скласти схему .( Речення подаються без вилучення розділових знаків)
Земля подільська весну зустрічає, а поки не скінчилася зима, всім нам складне завдання доручає : згадати те, чого уже нема.( Т. Коноваленко).
Картка № 2
І, хоч часто буваю у небі, не одвикну земним дорожить, б’ють по хвилях нахилені верби – швидше річка до ставу біжить ( Г. Чубач).
Картка № 3
Струмок дзюрчить, роса блищить, і вогнище палає, і ліс гілками верховіть у небесах витає. ( М. Луків).
ІІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Дослідницька робота з текстом (робота в групах) Перша група . Прочитати, довести, що це текст, визначити тему, основну думку. Друга група . З’ясувати тип і стиль мовлення, підібрати заголовок. Третя група . Знайти складні речення з різними видами зв’язку, вказати їх структуру, пояснити розділові знаки. Четверта група. Назвати основні орфограми, побудувати схему складних речень з різними видами зв’язку.
Славна стояла година – кожна рослинка вмилась, як на свято. Жайворонки над полем, яке добігало до самого обійстя, знову як затялися ! Де вони перечікували грозу, де ховались від погроз грому і страшно судних спалахів блискавок? Пісні тепер здавались і завзятішими, і пристраснішими : в кожному їхньому колінці начебто палко билась грудочка гарячого сонця, і воно , щоб не захолонути, мало невсипно пульсувати, мало лунати й дзюркотіти струмочком життєлюбної мелодії. День був зітканий із жайворонкових пісень, і на чолі твоєї матері начебто лежав їхній срібний відбиток, додаючи світла до виразу очей. Вона поралася біля хати, в садку, на городі, і ти вже вкотре зловив себе на бажанні знову побачити німб довкола материнської голови. Саме такий, який спалахнув тоді, коли ти сидів за хатою, а вона прийшла сказати про черешні. ( Є.Гуцало)
Словникова робота. З’ясувати за тлумачним словником лексичне значення слів німб та колінце, вжитих у тексті.
Творче конструювання ( робота в парах). Завдання. Із даних речень утворити складні речення з різними видами зв’язку, поставити розділові знаки і пояснити їх. Побудувати схему речення.
1.Виглянуло свіжовмите сонце. Запарувала-закуріла земля, начеб ото позбирала звідусіль косарів. Вони заходились варити куліш. ( М. Стельмах) . 2. Настала пора мінливого сонця. Прокидаючись, блакитнаво задихала земля. Над нею у лісах і яругах засвітився ліщиновий пилок. В небі обізвались журавлині сурми ( М. Стельмах) . 3. Котюжани - село на Поділлі. Старовинним його називають. Там хати по-святковому білі у квітучих садах потопають ( О.Дорош).
Колективна робота. Зробити синтаксичний розбір складного речення з різними видами зв’язку.
В далекому полі пізній місяць ; в долині, за городами, по-осінньому тривожилась перелітна птиця, а пісня сумувала й сумувала під густим склепінням лип, на яких ще неяскравою порошею починала колихатися місячна доріжка ( М. Стельмах).
Схема « Послідовність синтаксичного розбору складного речення з різними видами зв’язку»
1. Речення складне. 2. Вказати види зв’язку у складному реченні. 3. Встановити кількість простих речень у складному, визначити їх смислові відношення . 4. Зробити синтаксичний розбір кожного простого речення. Пояснити розстановку розділових знаків. 5. Побудувати схему речення.
Пояснювальний диктант із завданням . Самостійно зробити синтаксичний розбір складного речення з різними видами зв’язку( на вибір учня)
1. Отак мені привиділось сьогодні, коли вертавсь уранці від ріки : каштан – неначе церква Великодня (Є.Гуцало). 2. Отут серед цвіту здається, що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б вона ворогом самій собі і природі.( Є. Гуцало). 3.Коли захворію,тоді неначе хворе все довкола: хворіє гай й хворіє поле ( Є. Гуцало) .4. Ранні гречки біліють, як клаптики снігу, а пізні тільки вилазять, і на листочках у них мокра земля, яку ледве пробили ( М. Коцюбинський).
Інтерактивна стилістична гра « Я так думаю»
Проблемне запитання. У яких стилях мовлення, на вашу думку, найчастіше вживаються складні речення з різними видами зв’язку ? Чому? Яка їх стилістична роль ?
ІУ. Підсумок уроку. Мотивація та виставлення оцінок.
Що нового ви взяли для себе на сьогоднішньому уроці ? Які завдання, виконані на уроці, допомогли вам засвоїти тему? Над чим потрібно попрацювати більше ? У. Домашнє завдання ( на вибір) 1.Виписати з творів художньої літератури п’ять складних речень з різними видами зв’язку, зробити синтаксичний розбір двох речень.
2. Написати роздум на тему : « Без краси природи немає і краси людської», використовуючи складні багатокомпонентні речення . 3. Скласти тестові завдання з даної теми .