НВК»ЗНЗ-ДНЗ»с.Наддністрянське Мурованокуриловецького району Вінницької області
Урок позакласного читання у 7 класі
Поетичний світ Станіслава Чернілевського у збірці »Рушник землі»
Розробка вчителя української мови та літератури СеменюкТетяни Павлівни 2012 р
Урок позакласного читання 7 клас Тема уроку Поетичний світ Станіслава Чернілевського у збірці «Рушник землі». Мета уроку: ознайомити учнів з поезіями С.Чернілевського, розкрити їх тематичне розмаїття та художню довершеність ; розвивати навики виразного читання поезій; виховувати почуття пошани до творчості поета-земляка, любов до отчого краю , до батьків. Обладнання: портрет письменника, збірка «Рушник землі», книги«З-над Божої ріки», «Вони з Придністров ‘я», вирізки з газети «Наше Придністров ‘я», лист поета та українські вишиті рушники. Епіграф уроку: Ми всі - лише один Рушник Землі Понад столом природи урочистим. С.Чернілевський. Хід уроку: І.Організаційний момент. Поезію сьогодні на урок я запросила. Це пісня серця осяйна. 1 Вона дарує нам пташині крила І звеселяє душу, як весна. А відома українська поетеса Ліна Костенко стверджує: Поезія – це завжди неповторність, Якийсь безсмертний дотик до душі. Сьогодні , діти , ми поринемо з вами у неповторний світ поезії, створений нашим поетом-земляком Станіславом Чернілевським. Його перша збірка «Рушник землі» вийшла у 1984 році. Вона присвячена подільському селу, материнській любові. У поезіях , які ввійшли до неї, поет торкається животрепетних тем сучасності, боротьби за мир та спадкоємності поколінь. ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Метод «Незакінчені речення». Від цього уроку я очікую… Я хочу дізнатися… ІІІ. Оголошення теми , мети та епіграфа уроку. ІV.Сприйняття та засвоєння матеріалу. 1.Життєва доля поета. Вчитель. Я жив без батька. Батько нас покинув. Хоча колись, напевно, і любив. Але пішов. Пішов-і як загинув. Лишив – і долю мамину розбив. Так написав у одному із своїх віршів С.Чернілевський. У цих рядках ми відчуваємо страждання зболеної і зраненої дитячої душі, яка хоче бути щасливою, відчувати теплі батьківські руки і бачити сонячний погляд 2[color=blue] маминих очей. Дитинство поета було сповнене страждань і переживань. Діти , уявіть , що до нас на урок , завітав сам поет і хоче розповісти про свою життєву долю. Інтерв‘ ю з поетом. Ролі кореспондента і поета виконують учні. Кореспондент. Станіславе Броніславовичу, розкажіть, будь ласка ,про своє дитинство. Поет. Народився я 6 липня 1950 р. в мальовничому селі Жван на Вінниччині. Коли мені йшов четвертий рік , батько-комбайнер поїхав у Казахстан на цілину і залишився там назавжди. Мамина розбита доля хвилювала мене постійно. Важко матері було виховувати трьох дітей , і вона віддала мене в школу-інтернат у Муровані Курилівці. Пам‘ятаю, якими важкими для мене були ті дні, коли я сумував за ненькою і сестрами. А потім була середня школа-інтернат у Тульчині. Там були книжки, друзі, вчителі, але не було поряд найдорожчої людини - матері. З нею я бачився лише по святах та неділях. Ці зустрічі ще більше роз‘ятрювали мою душу. З дитячих мук, з туги за мамою народжувались у мене поняття людини і світу, котрі пронеслись через усе дитинство і молодість. Кореспондент. Нам цікаво буде дізнатися, у яких навчальних закладах Ви навчалися. Поет. Навчався у Київському університеті на філологічному факультеті, в Київському театральному інституті на факультеті кінорежисури, а також у Вінницькому педагогічному інституті, який закінчив 1973 року. Кореспондент. Ким Вам доводилось працювати? Поет. Вчителював у с.Лучинець та в м.Тульчині.Після закінчення Київського театрального інституту працював на Київській кіностудії художніх фільмів імені О.Довженка. Писав сценарії. 3
Кореспондент.Розкажіть про своє захоплення поезією. Поет.Вабила мене і поезія.У 4 класі написав свій перший вірш про Тараса Шевченка.У 1984 році вийшла перша збірка «Рушник землі», яку відзначено премією імені Василя Симоненка. Кореспондент. Чим Ви займаєтесь на даний час? Поет. Займаюсь дублюванням фільмів українською мовою на телеканалі»1+1», викладаю на факультеті телережисури Київського державного університету театру, кіно і телебачення ім.І.Карпенка- Карого. Кореспондент. Щиро дякуємо Вам за цікаву розповідь і бажаємо успіхів у творчій діяльності. 2.Виразне читання поезій учнями . Вчитель. Кажуть, якщо хочеш більше дізнатися про поета, то читай його твори. Ось ми зараз перегорнемо сторінки збірки «Рушник землі», послухаємо вірші, які підготували учні, з‘ ясуємо тематику творів митця і результати нашої роботи представимо на «Дереві рішень», яке має назву «Тематичне розмаїття поезії С.Чернілевського».До речі, збірку нашого поета-земляка високо оцінив Д.Павличко, який написав до неї передмову. Тож запрошуємо всіх до салону «Неповторний світ поезії». Учні читають вірші, аналізують їх, називають тему поезії і прикріплюють її на «Дереві рішень». 1.»Летять за край хрещаті журавлі»(тема любові до рідного краю). 2.»Війна починається після війни»(засудження війни). 3.»Якби мені короткий вік поміг»(сенс життя). 4.»Зелені клени Тульчина»(спогад про дитинство). 5.»Криниці мого дального села»(бережливе ставлення до природи). 4 6.»Коли я їду в мамине село», «Приїду в тихе надвечір я‘»(звеличення образу матері). 7.»Я жив без батька»(тема родинного щастя). 8.»Вересневий вітер»(краса рідної природи). 9.»Село моє зрушила ГЕС», «Село моє - хатинко мами»(любов до рідного села). 10.»Пора.Мов пилка-поперечка…», «Надія, Віра і Любов»(суть і завдання поезії і мистецтва). Прослухавши поезії С.Чернілевського , ми ще раз переконалися у тому, наскільки дивовижний і неповторний світ , створений митцем, де кожен його рядок випромінює щиру синівську любов до рідного краю. V.Підсумок уроку. Інтерактивна вправа «Розумний куб». Учні по черзі підкидають куб, на кожній стороні якого є запитання, і відповідають на нього. 1.Де і коли народився С.Чернілевський? 2.У яких навчальних закладах навчався поет? 3.Яку назву має збірка автора? 4.Хто написав передмову до неї? 5.Якою премією відзначено С.Чернілевського? 6.Яка із поезій вам сподобалась найбільше? VI.Рефлексія. Чи справдились ваші очікування? VII.Оцінювання учнів. VIII. Вчитель. Ось і завершилась наша мандрівка у поетичний світ С.Чернілевського. Ми з вами торкнулися важливих родинних і суспільних 5 проблем, які хвилюють поета і кожного свідомого українця. Я хочу зачитати вам уривок із листа поета, який адресований учням нашої школи. «Любіть поезію взагалі. Кожен гарний і первородний рядок чи образ, строфа чи вірш можуть зливатися з коливанням краси та гармонії світу, всесвіту з тими порухами душі людської , яка є відгуком на безкінечність в кінечному, на правду і чистоту життя, на протистояння фальшивому, обманному чи жорстокому. Поезія прекрасна,як дитинство, незглибимо-загадкова, як зоряне небо чи прозора кринична вода». Гадаю, що кожному із вас захочеться прочитати інші поезії митця, які ми сьогодні не згадали. Пам ‘ятайте, що поезія – це сповідь людської душі, найтонші її порухи. Тож читайте поезію і відкривайте для себе нові її грані. ХІ. Домашнє завдання. Написати твір мініатюру «Поезія у моєму серці» та намалювати ілюстрації до творів С.Чернілевського. Використана література: 1.Чернілевський С.Б.Рушник землі:Поезії./Вступ. Слово Д.Павличка.-К.:Рад.письменник, 1984.-135 с.(Перша книга поета). 2.З- над Божої ріки. Літературний бібліографічний словник Вінниччини/Упорядкування і загальна редакція А.М.Подолинного. Вінниця:Континент-ПРИМ, 1998.-480 с. 3.Дудіна Т.К., Панченков А.О.Українська література: 6 клас.: Підручник.-А.С.К.,2006.-288с.; іл.. 4.Вони з Придністров'я.Письменники Мурованокуриловецького району/Упорядник Н.М.Дубицький.Мурованокуриловецька районна друкарня, 2000.