Драматургія. Розвиток національного театру 11 клас
Тема. Драматургія. Розвиток національного театру(«Березіль» Леся Курбаса, Харківський театр ім. Івана Франка), драматургії 1920-1930-х рр.. Микола Куліш як представник літератури «розстріляного відродження». Зв'язок з театром Л. Курбаса.
Мета : повторити й поглибити вивчений матеріал про розвиток української драматургії й театру; ознайомити учнів з основними тенденціями української драматургії 1920-1930 років, донести до розуміння учнів новаторську суть театру Леся Курбаса та драматургії Миколи Куліша; допомогти зрозуміти велич і трагедію життя і творчості митців; удосконалювати вміння проводити аналогії між фактами та подіями, оцінювати їх та висловлювати власну думку; розвивати дослідницькі та творчі здібності; виховувати любов до театру. Обладнання : портрети Леся Курбаса , Миколи Куліша, дидактичні матеріали, мультимедійна дошка, учнівські проекти, запис пісні з твору І. П. Котляревського « Наталка Полтавка» . Тип уроку : захист учнівських проектів.
Епіграф : « Людина, яка була театром» О. Дейч
Хід уроку
І. Організаційний момент. З’ясування емоційної підготовки учнів до уроку.
Звучить запис пісні із твору І. П. Котляревського « Наталка Полтавка». Запитання . У якому творі І. Котляревського ви зустрічали цю пісню?
Слово вчителя. Так, я не випадково запропонувала вам цей твір : саме з нього розпочав життя український театр корифеїв . У цьому році до 130-ти річного ювілею театру в Кіровограді реставровано колишній Єлисаведградський професійний театр.
Метод «Асоціативний кущ»
Скажіть, які асоціації викликає у вас слово театр? Проблемне запитання. Про кого з митців, на вашу думку, говориться в епіграфі? сказано ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Проблемне запитання. Про кого з митців, на вашу думку, говориться в епіграфі?
Запитання і завдання для учнів. 1. Назвіть корифеїв українського театру . 2. Пригадайте авторів драматичних творів за такими характеристиками : * Представник плеяди корифеїв українського театру. Автор реалістичних соціально-психологічних драм. Творець нового різновиду комедії - соціально-історичної. Автор історичної трагедії «Сава Чалий».( І. Карпенко-Карий)
* Теоретик «нової драми», творець неоромантичної драми. Автор нових жанрових форм : драматична поема, драма-феєрія.( Леся Українка)
• Для художньої манери автора характерні ліризм і символізм. Символічне значення мають образи –характери, слова, дії, предмети і навіть назви творів. автор драматичних етюдів.( Олександр Олесь) • Творець неореалістичної психологічної інтелектуальної драми . головну увагу в п’єсах відводить морально-етичним проблемам, ставить героїв у екстремальні ситуації.( В.Винниченко) • Назвіть найвідоміші драматичні твори І.Карпенка -Карого, Лесі Українки, Олександра Олеся, В. Винниченка. ( «Сто тисяч», «ХазяЇн», «Мартин Боруля» «Сава Чалий» І. Карпенка-Карого, «Одержима», «Бояриня», « Чорна пантера і Білий ведмідь» В. Винниченка», етюд « По дорозі в казку» Олександра Олеся». • Назвіть жанрові різновиди драми.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово учителя. Усі письменники, прізвища яких ви назвали, перетнули рубіж ХХ століття. Крім того, Леся Українка й Олександр Олесь створили найкращі твори саме в цьому столітті, а ім’я Володимира Винниченка як драматурга зазвучало на повну силу на початку 1920 року.
Хто ж продовжував розвивати українську драматургію після смерті Лесі Українки й еміграції Олеся та Винниченка? Якими були шляхи розвитку українського театру? Як ставилася влада до новаторських пошуків митців?
На ці запитання ми спільно дамо відповіді на уроці, який пройде у формі захисту проектів.
Учитель . Тема сьогоднішнього уроку … Завдання ( спроектовано на дошку). Зачитати епіграф до теми уроку: «Людина, яка була театром»(О.Дейч)
Попередньо кожен із вас вибрав тему для дослідження. Ви поділилися на групи : дослідників –театрознавців, акторів та шанувальників театру.
ІУ. Захист проектів
Учитель . Завдання учням . Протягом уроку заповнити анкету режисера (роздаю кожному учневі). Скласти сенкан «Лесь Курбас» або «Микола Куліш».
Український письменник Микола Бажан назвав Леся Курбаса своїм учителем і присвятив йому ряд статей про театральне мистецтво : «Лесь Курбас і Всеволод Меєрхольд» , «Буревій» та інші.
Лесь Курбас … Хто ж він, цей «розумний Арлекін..»?
Слово групі акторів . 1. Метод « Рольова гра». Учень в ролі Леся Курбаса читає вірш Б. Бернсона в перекладі Леся Курбаса « Я вибираю «Березіль» і розповідає про свій родовід. Слайд 3. Портрет Леся Курбаса та його батьків. Вибір зроблено. Попереду цікаві та нелегкі експерименти… Як добре, що поруч є найближчі люди - дружина і мати, які завжди зрозуміють, підтримають, пробачать.
2. Спогадами про знайомство з Лесем Курбасом поділиться Валентина Чистякова, дружина режисера.
Виступ учениці в ролі В.Чистякової.
Проект 2
Вчитель. Відомо два шляхи розвитку національного театру в 1920-1930 роках. Один із них - це « Березіль» . А інший …?
1. Виступ учасників групи «Дослідники-театрознавці»
Вчитель . Театр для Л. Курбаса - це життя .
2. Таємницю театру «Березіль» та його засновника презентує група дослідників – театрознавців».
3. Театр навіки поєднав долі двох митців.
Тематичні запитання: 1. Знайомство Леся Кубраса з Миколою Кулішем. Співпраця у Харкові. 2. Порівняльний портрет режисера і драматурга. 3. Сценарій долі один на двох. 4. «Березіль» закрито… А де ж режисер ?
5. Метод прес « У чому ж новаторство режисерської діяльності Леся Курбаса?
Проект 3 . Лесь Курбас у пам’яті народній. Учнівська презентація .
Учитель про дати 2012 року, пов’язані з життям Режисера Л. Курбаса.
Проект 4. Індивідуальний прикладний проект. Кросворд « Лесь Курбас»
IV. Підсумки уроку. Рефлексія.
Вчитель. Людські долі… Це терни і зірки. Великі справи і народна пам'ять. і Лесь Курбас, і Микола Куліш віддали левову частку своєї душі задля розвитку української драматургії і театру. Саме любов до театру не дала їм права жити по-іншому
Запитання і завдання. Метод «Мікрофон» Повернемося до епіграфа. Про кого сказано у епіграфі уроку « Людина, що була театром»? Чи подобається тобі театр? Чим саме? Яке відкриття ти зробив для себе на уроці? Що для тебе було найцікавішим? Що було найскладнішим ? Яка твоя роль у підготовці проектів? Чи доречна, на твою думку, така форма навчання? Зачитати сенкани: « Лесь Курбас» , «Микола Куліш»
VI . Домашнє завдання Прочитати комедію М. Куліша «Мина Мазайло», заповнити анкету Мини, Мокія, дядька Тараса , тьоті Моті. Завдання на вибір . Підготувати повідомлення про причини та перебіг українізації в УРСР; провести дослідження « Значення імені героя твору» ; написати есе « Зустріч з театром»