Головна | | Реєстрація | Вхід
Ви увійшли як Гість | Група "Гості" | RSS   П`ятниця, 19.04.2024, 22:43
Меню сайту
Категорії розділу
Нормативні документи [33]
Навчальні програми [12]
Календарні плани [22]
Розробки уроків [28]
Контролюючі роботи [14]
Бібліотека [13]
Документація кабінету [0]
Презентації, відеофрагменти, відеоуроки [7]
Робочі зошити учнів [1]
Дистанційне навчання [4]
Тести [9]
ЗНО [14]
ДПА [5]
Олімпіади, конкурси [32]
Позакласна робота [35]
Soft [0]
Атестаційні роботи вчителів [6]
Опорні конспекти [4]
Надіслати СМС
050,066,095,099
067,096,097,098
038, 069
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
З 15.09.2013 р.
Free counters!
Форма входу

Головна » 2012 » Квітень » 1 » Урок української мови у 9-му класі
13:32
Урок української мови у 9-му класі
Тема. Розділові знаки у складному реченні з різними видами зв’язку.
Синтаксичний розбір речень

Мета : поглибити знання учнів про складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку, формувати вміння розрізняти види зв’язку у багатокомпонентних складних реченнях, визначати їх ознаки і структуру, правильно розставляти в них розділові знаки ;
розвивати творчі та дослідницькі вміння , підвищувати мовленнєву культуру учнів ;
сприяти вихованню відчуття краси художнього слова письменників рідного краю.

Тип уроку : урок формування практичних умінь і навиків .

Міжпредметні зв’язки : українська література; внутрішньо предметні : орфографія, лексика, стилістика .

Хід уроку
Епіграф: Я тут живу, на добрій цій землі,
Де йдуть дощі і дозріває колос…
Г. Чубач
І. Організаційний момент.
З’ясування емоційного стану та готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Орфографічний тренажер з елементами коментування.

Зв’язок, свято, над’яр’я, міжгір’я, верф’ю, пів’ящика, дит’ясла , п’єдестал, арф’яр, різьбяр, тьмяний, духмяний, торф’яний, миш’як, бюджет, комп’ютер.

Пояснити , чому у слові зв’язок після букви в ставиться апостроф, а у слові свято - не ставиться ?

Експрес- опитування .
1. Які речення називаються складними з різними видами зв’язку ?
2. Яка будова цих речень ?
3. Які види зв’язку бувають у цих реченнях ?
4. На які основні групи поділяються складні речення з різними видами зв’язку ? Наведіть приклади.

Індивідуальні завдання ( робота з картками).

Картка № 1
Завдання. Записати подані речення, поставити потрібні розділові знаки, визначити структуру та вид зв’язку між частинами речення . Скласти схему .( Речення подаються без вилучення розділових знаків)

Земля подільська весну зустрічає, а поки не скінчилася зима, всім нам складне завдання доручає : згадати те, чого уже нема.( Т. Коноваленко).

Картка № 2

І, хоч часто буваю у небі, не одвикну земним дорожить, б’ють по хвилях нахилені верби – швидше річка до ставу біжить ( Г. Чубач).

Картка № 3

Струмок дзюрчить, роса блищить, і вогнище палає, і ліс гілками верховіть у небесах витає. ( М. Луків).

ІІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Дослідницька робота з текстом (робота в групах) Перша група . Прочитати, довести, що це текст, визначити тему, основну
думку. Друга група . З’ясувати тип і стиль мовлення, підібрати заголовок. Третя група . Знайти складні речення з різними видами зв’язку, вказати їх структуру, пояснити розділові знаки.
Четверта група. Назвати основні орфограми, побудувати схему складних речень з різними видами зв’язку.

Славна стояла година – кожна рослинка вмилась, як на свято. Жайворонки над полем, яке добігало до самого обійстя, знову як затялися ! Де вони перечікували грозу, де ховались від погроз грому і страшно судних спалахів блискавок? Пісні тепер здавались і завзятішими, і пристраснішими : в кожному їхньому колінці начебто палко билась грудочка гарячого сонця, і воно , щоб не захолонути, мало невсипно пульсувати, мало лунати й дзюркотіти струмочком життєлюбної мелодії.
День був зітканий із жайворонкових пісень, і на чолі твоєї матері начебто лежав їхній срібний відбиток, додаючи світла до виразу очей.
Вона поралася біля хати, в садку, на городі, і ти вже вкотре зловив себе на бажанні знову побачити німб довкола материнської голови. Саме такий, який спалахнув тоді, коли ти сидів за хатою, а вона прийшла сказати про черешні.
( Є.Гуцало)

Словникова робота. З’ясувати за тлумачним словником лексичне значення слів німб та колінце, вжитих у тексті.

Творче конструювання ( робота в парах).
Завдання.
Із даних речень утворити складні речення з різними видами зв’язку, поставити розділові знаки і пояснити їх. Побудувати схему речення.



1.Виглянуло свіжовмите сонце. Запарувала-закуріла земля, начеб ото позбирала звідусіль косарів. Вони заходились варити куліш.
( М. Стельмах) . 2. Настала пора мінливого сонця. Прокидаючись, блакитнаво задихала земля. Над нею у лісах і яругах засвітився ліщиновий пилок. В небі обізвались журавлині сурми ( М. Стельмах) . 3. Котюжани - село на Поділлі. Старовинним його називають. Там хати по-святковому білі у квітучих садах потопають ( О.Дорош).

Колективна робота. Зробити синтаксичний розбір складного речення з різними видами зв’язку.

В далекому полі пізній місяць ; в долині, за городами, по-осінньому тривожилась перелітна птиця, а пісня сумувала й сумувала під густим склепінням лип, на яких ще неяскравою порошею починала колихатися місячна доріжка ( М. Стельмах).

Схема « Послідовність синтаксичного розбору складного речення з різними видами зв’язку»

1. Речення складне.
2. Вказати види зв’язку у складному реченні.
3. Встановити кількість простих речень у складному, визначити їх смислові відношення .
4. Зробити синтаксичний розбір кожного простого речення. Пояснити розстановку розділових знаків.
5. Побудувати схему речення.

Пояснювальний диктант із завданням .
Самостійно зробити синтаксичний розбір складного речення з різними видами зв’язку( на вибір учня)

1. Отак мені привиділось сьогодні, коли вертавсь уранці від ріки : каштан – неначе церква Великодня (Є.Гуцало). 2. Отут серед цвіту здається, що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б вона ворогом самій собі і природі.( Є. Гуцало). 3.Коли захворію,тоді неначе хворе все довкола: хворіє гай й хворіє поле ( Є. Гуцало) .4. Ранні гречки біліють, як клаптики снігу, а пізні тільки вилазять, і на листочках у них мокра земля, яку ледве пробили ( М. Коцюбинський).

Інтерактивна стилістична гра « Я так думаю»

Проблемне запитання. У яких стилях мовлення, на вашу думку, найчастіше вживаються складні речення з різними видами зв’язку ? Чому? Яка їх стилістична роль ?

ІУ. Підсумок уроку. Мотивація та виставлення оцінок.

Що нового ви взяли для себе на сьогоднішньому уроці ?
Які завдання, виконані на уроці, допомогли вам засвоїти тему?
Над чим потрібно попрацювати більше ?
У. Домашнє завдання ( на вибір) 1.Виписати з творів художньої літератури п’ять складних речень з різними видами зв’язку, зробити синтаксичний розбір двох речень.

2. Написати роздум на тему : « Без краси природи немає і краси людської», використовуючи складні багатокомпонентні речення . 3. Скласти тестові завдання з даної теми .
Категорія: Розробки уроків | Переглядів: 4411 | Додав: валкор | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

  
Пошук
Календар
«  Квітень 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Архів записів
Пошук
Друзі сайту
 



Copyright NICO - Заболотний М. Г. © 2011-2024 рр.Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz