За лексичним значенням і морфологічними ознаками займенники поділяють на розряди.
Особові займенники вказують на особу, до них належать: я, ти, ми, ви. Вони не заступають іменників.
Наприклад: Я — фермер, ти —підприємець; Ми працюємо за нетрадиційними методами лікування; Ви, добродії, заходьте до нас!
Займенник ви не лише вказує на групу осіб, до якої звертаються, а й вживається також при звертанні до однієї особи. Наприклад: Ви куди тепер, Мирославе Сергійовичу?
Особово-вказівні займенники: він, вона, воно, вони вказують на засіб, про яких мовиться, але які в розмові участі не беруть. Ці займенники вказують і на осіб, і на неживі предмети. Вони вживаються як заступники іменників і як морфологічні синоніми. Наприклад: Мої сусіди працюють на заводі; він — економіст, вона — бухгалтер; Вчора вони повернулися з відпустки; А воно так посміхається й простягає рученята; Привезли столи, а вони виявилися бракованії Купив магнітолу, вона мені дуже подобається; Приїхали на море, а воно таке холодне й непривітне; Посадили дуб, а він так розрісся, що затінив квіти.
Вказівні займенники вказують на предмет, ознаку, кількість. До них належать: цей (сей), оцей, той, такий, стільки. Наприклад: Цей гарний край, де колись цвіло українське життя, був занапащений дурною управою. Але той спустошений край, розкішний та вільний, вабив до себе сміливих людей. Таких знаходилося чимало (Історія України).
Зворотний займенник себе вказує на того, хто виконує дію. Наприклад: У списках вступників до університету Марина знайшла й себе; Знайшов собі справу до душі; Сама собі подумала й тяжко зітхнула.
Зворотний займенник себе не має називного відмінка, роду та множини.
Присвійні займенники вказують на приналежність предмета особі. До них належать: мій, твій, свій, наш, ваш, їхній, його, її. Наприклад: Мій будинок на околиці міста; Твій лист надійшов вчасно; Ваш автомобіль стоїть на проїзній частині; Наша реклама — ваш успіх.
Присвійний займенник свій відноситься до всіх осіб в однині і в множині. Наприклад: Службовці малого підприємства відправили свою продукцію дітям Чорнобиля.
Означальні займенники вказують на узагальнену ознаку. До них належать: весь, всякий, кожний, інший, жодний, сам, самий. Наприклад: Весь день ішов дощ; Кожне слово хороше на своєму місці; Не хвали сам себе (нар. тв.); На столі стояли всякі страви.
Питальні займенники ставлять до іменних частин мови: хто? що? який? чий? скільки? котрий? Наприклад: Хто скаже, котра година?Яка професія краща? Скільки ж треба зусиль, щоб відтворити на полотні таку красу? Що трапилось, добродію ?
Відносні займенники — це ті ж питальні, але без питальної інтонації. Вони виконують роль сполучних слів для приєднання підрядних речень до головних. Наприклад: Вишивання — це робота, яка дає радість; Добре, що вчасно нагодилися регулювальники; Золота пшениця грає хвилею, скільки сягає око.
Заперечні займенники вказують на відсутність предмета або його ознаки. До них належать: ніхто, ніщо, ніякий, нічий та ін. Наприклад: Ніколи я такого хліба не їв. Ніхто і ніщо не зможе заважати людям спілкуватися з Космосом; Нікого не запрошують.
Неозначені займенники вказують на неозначені особи, предмети, якість, кількість, утворюються від питальних додаванням часток -будь, -небудь, -казна, -хтозна, аби-, де-, -сь: дехто, деякий, будь-хто, будь-що, якийсь, що-небудь, казна-скільки, хтозна-чий, абиякий, щось та ін. Наприклад: Того страшного літа 86-го дерева стояли якісь незнайомі й ніби чужі; Дещо з редакційної пошти; Деякі наші колеги обрали новий шлях — стали фермерами; Дечому навчились і ми.
Неозначені займенники можуть входити до фразеологічних словосполучень типу: не хто інший, як; не що інше, як. Вони здебільшого конкретизуються в реченні. Наприклад: Це був не хто інший, як фотограф; Те, що його цікавило, було не що інше, як НЛО.
ВПРАВИ:
1) Прочитайте текст. Знайдіть займенники і визначте, до якого розряду вони належать.
Будь-які технології є безумовно соціально-культурним, національно-історичним явищем. Розвиток їх надто залежить від соціально-історичних передумов, зумовлений реальною соціально-політичною ситуацією, в якій перебуває нація. Тому, якщо говорити, наприклад, про історію технологій — це говорити про історію діяльності народу, історію науково обгрунтованих поглядів на організацію різних видів діяльності, історію способів, прийомів, засобів життєдіяльності нації.
Серед різних видів технологій виділяються такі, котрі направлені на предметний світ, що оточує людей, і такі, котрі направлені безпосередньо на людину і людинознавство, суспільство і суспільствознавство, — це гуманітарні технології. Останні повинні займати належне місце в системі народознавчих, зокрема українознавчих, понять. Але будь-які технології, і зокрема комп'ютерні, отримують гуманітарну інтерпретацію і розглядаються з погляду впливу їх на життєдіяльність особи і суспільства, впливу на свідомість і розвиток професіоналізму тощо, тобто мають гуманітарний аспект аналізу (В. Різун).
2) Прочитайте вірш. Вивчіть його напам'ять. Знайдіть займенники, запишіть їх за приналежністю до розрядів.
МАТЕРІ
Я твій портрет фіалками вберу —
ти ж так любила голубі фіалки.
Мене ти вчила правді і добру,
мене до праці
ти привчала змалку...
Я доторкнуся до твого чола,
на ньому зморшки — й ті такі ласкаві...
Ти все дала й нічого не взяла:
ні крихти хліба, ні спасибі навіть...
Все те, що мав, і те, що в мене є,
що від людей, що від землі святої,
що радістю в рядках моїх встає,
передано в моє життя тобою...
Дочку, можливо, матиму... Хто зна,
про що в гаю зозуля накувала...
О, як я хочу, мамо, щоб вона
твоє велике, щедре серце мала!..
В. Підпашй